UUTINEN | SB-PRO

30.06.2017

Kuulumisia Liiganaisten kesäharjoittelusta

Liiganaisten harjoitukset ovat olleet käynnissä toukokuun puolestavälistä alkaen. Joukkue on harjoitellut yhdessä 3-5 kertaa viikossa ja lisäksi jokainen pelaaja on tehnyt omatoimisia harjoituksia. Liiganaisten uusi päävalmentaja Matti Kaipio on tuonut harjoitteluun paljon uusia asioita. Maaniitun koulun harjoitusten jälkeen Matti ehti vähän jutustelemaan joukkueen harjoittelusta ja siitä missä vaiheessa nyt ollaan menossa.

Miten liiganaisten kesäharjoittelu on mennyt näin päävalmentajan silmin?

“Tällä hetkellä on vielä menossa peruskuntokauden yhteisharjoitusten jakso. Aloitimme joukkueen harjoitukset 22.5. ja menossa oleva jakso on yhteensä seitsemän viikon mittainen ja loppuu 7.7. ,josta alkaa kolmen viikon omatoimisen harjoittelun jakso.”

Kuinka isolla porukalla olette tähän mennessä harjoitelleet?

“Kuluvan kesän harjoitus rinkiin on kuulunut yhteensä 30 pelaajaa, joista 26 on kenttäpelaajia ja 4 maalivahtia. 26 Kenttäpelaajista on aikuisia 15 ja 11 nuoria (´98-´00 -syntyneitä). Maalivahdeissa on yksi aikuisiän saavuttanut ja kolme ovat juniori ikäistä. Osa juniori pelaajista on tullut vierailulle treenirinkiin Espoolaisen yhteistyöseura Northern Stars:sin A-junioreista. Yksittäisten harjoitusten ryhmä koko on vaihdellut 18-24 kenttäpelaajan välillä ja 2-4 maalivahtia.”

Joukkueen valmennustiimissä on uutena henkilönä mukana Juho Porola, joka toimii joukkueen fysiikkavalmentajana. Juhon vastuualueena on fysiikkaharjoittelu ja mm. pelaajien testaaminen.

Juho, mitä asioita olette testanneet pelaajilta?

“Harjoitusjakson alussa Liiganaisissa on testattu lähtötasoja monipuolisella testipatteristolla. Olemme testanneet mm. hapenottokykyä 12min Cooperilla. Nopeustestinä ovat 5m ja 20m juoksut. Räjähtävää voimaa on testattu mm. esikevennyshypyllä. Rasitus/nopeus testinä on toiminut perinteinen 10 metrin viivajuoksu testi. Voimatestit on suoritettu punttisalilla jossa testattu mm. rinnallevetoa ja kyykky testiä.”

Miltä joukkueen tilanne näyttää nyt fysiikan suhteen?

“Tilanne on erittäin hyvä. Lähtötasotestit tehtiin toukokuussa ja nyt pelaajat testattiin uudestaan. Kaikilla pelaajat olivat parantaneet tuloksia, joten suunta on oikea. Tästä on hyvä jatkaa hommia varsinkin kun pelaajat ovat erittäin motivoituneita harjoittelemaan kovaa.”

Mitä tarkoittaa ylipitkät sarjat kuntopiirissä?

“Kyseessä on harjoitus metodi, jossa ollaan määrätietoisesti joka viikko koko yhteisharjoitusjakson ajan nostettu määriä. Tässä jakson viimeisessä harjoituksessa tullaan tekemään noin 1440 syvää kyykkyä ja puolet vähemmän muita perus kuntopiiri liikkeitä. Kuntopiirikierrosten väleihin tehdään hermottavana/palauttavana lajitreeniä ja futista. Tälläisen yhden harjoituksen kokonaiskesto tulee olemaan yli kolme tuntia.”

Omatoimijakson treeniohjelma näyttää kestoltaan kolmea viikkoa,mitä siihen kuuluu?

“Siihen kuuluu mm. 400m:n juoksutreenejä ja pari loikka/voimaharjoitusta viikkoa kohden. Elokuussa kun jatketaan joukkueen yhteisiä harjoituksia niin pelaajat ovat ottaneet yhden askeleen eteenpäin fysiikassa”

Joukkueessa jatkaa lajivalmentajana Petri Tuominen, joka oli mukana jo edellisen kauden hopea joukkueessa.

Petri, mitkä ovat fiilikset harjoittelusta?

“Erittäin hyvät. Harjoittelussa on paljon uusia juttuja. Vaikka valmennus vähän muuttuikin niin kaukalon sisäpuolella mennään samalla tutulla ”Pron pelitavalla”. Totuttuun tapaan vauhtia tulee riittämään ja meidän peleistä tulee varmasti viihdyttäviä myös katselijoille.”

Joukkue on pelannut peruskuntokaudella paljon harjoituspelejä. Osassa peleistä pelattu jopa 4 erää. Voisitko vähän kertoa miksi näin on toimittu?

“Neljän erän idea on, että pelissä on mukana neljä kentällistä kenttäpelaajia ja kaksi maalivahtia. Tällä tavalla jokainen viisikko saa pelata täyden normaalin peliajan. Viisikot pelaavat jokainen kolme erää peliä ja huilata yhden erän. Erona peruskuntokauden peleissä verrattuna sarjapeleihin on se, ettei näihin peleihin valmistauduta viikon muissa treeneissä, ne vaan on siellä tylsien ja liiankovien harjoitusten välissä, piristeenä ja muistuttamassa miksi tätä touhua tehdään. Toki nämäkin pelit ovat mahdollisuus ajaa sisälle pelitapa asioita ja ketju koostumuksia.”

Juho, miten pitkä peliaika palvelee kokonaisuutta fysiikkavalmentajan näkökulmasta?

“Peli verryttelyineen on kokonaiskestoltaan noin 3h 20min ja siitä ajasta suurin osa eli verryttelyt ja palauttavat jaksot vaihtopenkillä ollaan puhtaasti aerobisella alueella, eli peli palvelee äärimmäisen hyvin myös kestävyysharjoitteena.”

Liiganaisilla on vielä yksi harjoitusottelu ennen siirtymistä omatoimijaksolle joka pelataan Nurmijärvellä Maaniitun koululla 4.7. klo. 18:30, Liiganaiset – Pelicans SB (1-div)

Otteluun on vapaa pääsy, tervetuloa!

-RO-

 

MUKANA TOIMINTAA TUKEMASSA